År 8 Samlevnad (bi)

Efter detta avsnitt ska du kunna: LPP Samlevnad

-Jag känner till olika sexuella läggningar (Mål A) 

- Jag kan förklara reproduktion och fosterutveckling (Mål B)
- Jag har deltagit i diskussioner om identitet, jämställdhet, relationer, kärlek och ansvar (Mål C). 
-Jag kan metoder för att förebygga sexuellt överförbara sjukdomar och oönskade graviditeter på individnivå, på global nivå och i ett historiskt perspektiv (Mål D).


Utvärdering om eleven har nått målen:

Ett skriftligt prov kommer att genomföras mot mål B 
En laborationsrapport ska lämnas in till kondomlaborationen
Hur du deltar i diskussionerna.
Mål D läser jag vad du skrivit i Google Drive
🚦Quizz mot mål A+B

Mål A:  Människans sexualitet

Uppgift om olika sexuella läggningar

M     Mål B: Menstruation, befruktning och fosterutveckling. 


   
         📙 Genomgången (version 2)
🎞 Film 

Mål C: Frågor om identitet, jämställdhet, relationer, kärlek och ansvar


Uppgift 1: Självkänsla och självförtroende

Gå in på http://www.umo.se/Jag/Sjalvkansla/
Vad är det för skillnad på bra självkänsla (kallas också självbild) och bra självförtoende?
Titta på de saker som utmärker en person som har BRA självkänsla.
Vad står ivägen för att du ska få en bra självkänsla?

Kolla på filmerna nedan:

https://www.youtube.com/watch?v=RQc1C8HjoI8

https://www.youtube.com/watch?v=aPtL_qlqFQE

Hur kan du använda dig av detta?


Uppgift 2: Flirtskola och kyssmanual

Er uppgift är att ta fram en manual till hur man raggar. Vad kan leda till succé? Vad ska man absolut inte göra?




  • Vad har vi för krav på kyssen? Ställer inte filmer orimligt höga krav? se 🎞 10 bästa kyssarna
  • Här är början av en KYSS-manual från boken Lust och längtan av Mia Börjesson:

1. Ställ dig nära den du vill kyssa. Håll gärna om varandra med en eller två armar.

2. Lägg huvudet på sned så att inte näsorna krockar och närma dig den andres ansikte lite försiktigt, liksom leta dig fram.
3. Börja med att......

Hur tycker du att manualen ska fortsätta?

Uppgift 3: Vad betyder orden? 


Vi ska arbeta med ett antal ord som kan vara svåra: Välj 10 av dessa och följ instruktionen i detta dokument.
-Abort, Bisexuell, Erektion, Gynekolog, Incest, Kejsarsnitt, Klimakterium,lesbisk, missfall, onani, polygami, prostitution, sadist, sterilisering, transsexuell, transvestit, ägglossning, könsstympning, pullsex, sexleksaker

Uppgift 4: Hur får man förhållandet att hålla? 

Ni kommer att få ett rött papper, ett grönt papper och ett gult papper. På det gröna pappret skriver ni de egenskaper som er blivande kärlekspartner ska ha. På det gula pappret skriver ni egenskaper som skulle få er att tänka till både en och två gånger innan ni inleder ett förhållande med dem. På det röda pappret skriver ni ner egenskaper som ni absolut INTE vill att er framtida partner ska ha.
  • Vilka aktiviteter kan man göra för att hålla förhållandet vid liv?
  • Varför tror ni att 50% av äktenskapen slutar i skilsmässa?
  • Finns det bara en Drömtjejen/Drömkillen?
Uppgift 5: Att göra slut 

Uppgift 6: Att diskutera hur man ser på framtiden
  • Vad ska du göra för kul under det närmaste läsåret?
  • Vilken kommer att bli den bästa kyssen du kommer att få?
  • Du har fått den bästa komplimangen någonsin, vilken är den?
  • Tänk dig att du ser en film om dig själv om tio år. Vad ser du i filmen?
  • Hur vänder man det negativa till något positivt? 
Ni ska nu få varsin papptallrik som vi tejpar på våra ryggar. Er uppgift är att skriva minst EN positiv egenskap som den här personen besitter.


       Uppgift 7: Om man vill ställa en fråga, vart vänder man sig?

       https://www.umo.se/fraga-umo/


       
Vi
 
Mål D: Preventivmedel + sexuellt överförbara sjukdomar

Du jobbar på en ungdomsmottagning som Barnmorska. En dag kommer det in en ung tjej och kille som säger så här:




























         Fråga 1  Din uppgift är att försöka resonera med ungdomarna om hur de bäst skyddar sig. Ta fram argument (både faktaargument och känsloargument) så att de får ett fullgott preventivskydd.

Faktainhämtning: 
-Vad kan du sedan innan om preventivmedel?
-Var hittar du fakta? Läs checklista för källkritik
-Vilka frågor vill du ha svar på för att kunna ?

Slutsats:
-Vilket preventivmedel rekommenderar du dem?
- Finns det några biverkningar

Hur läraren kommer att bedöma din förmåga att hantera information:
-Matris för din förmåga att hantera information
Hur läraren bedömer din förmåga att hantera fakta:
-Matris

Fråga 2: sexuellt överförbara sjukdomar 


Fråga 1:  Vilka könssjukdomar finns det bot mot?
Fråga 2: Hur skyddar man sig mot könssjukdomar? Vilka preventivmedel skyddar? Dessa frågor kan du säkert om du kan besvara denna lilla uppgift....








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.