År 7 Biologisk Mångfald (bi)

Efter detta arbetsområde så ska du kunna: LPP Biologisk Mångfald

-Jag känner till begreppet biologisk mångfald (se Intro)

-Jag vet vad som sker i fotosyntes och hur man kan sortera olika organismer och se samband på populationsnivå. (uppdrag 1+2)
-Jag kan ge exempel på olika strategier för att överleva och cellens olika delar. (uppdrag 3+Genomgång 1)
-Jag vet att det finns olika teorier för var livets uppstod och vilka bevis det finns för att evolutionen har ägt rum. (Genomgång 2+3)

Intro Varför är det viktigt att det ska finnas en biologisk mångfald?  Kan naturen har ett Egenvärde? När är det ok att döda ett djur?

När man samlar fjärilar?
Hittar en fästing på kroppen?
Sätter en mask på kroken?
Gör djurförsök på en råtta?
Fiskar?
Föder upp minkar?
Jagar noshörningar?
Kokar kräftor?
Avlivar ett trafikskadat djur?
Avlivar en sommarkanin?

Lös 3 uppdrag i grupper som lottas:
Ni kommer att märka att ni måste samarbeta för att hinna lösa uppdragen i tid. Detta är lika mycket en övning i att samarbeta som att lära sig om biologisk mångfald. Kan ni inte samarbeta så kommer ni inte att ”överleva” –precis som naturen fungerar.

Uppdrag 1: Sortera och skilja olika organismer
- Jag vet hur organismer kan sorteras (efter ryggrad ) och vad som är typiskt för varje ryggradsdjur.
- Jag vet vad Linné har betytt
- Jag förstår skillnad mellan växelvarma och jämnvarma djur
-Jag vet vad som skiljer och är gemensamt för en djurcell och en växtcell. Jag vet vad cellkärnan, cellmembranet, mitokondrierna, kloroplasterna, vakuolen och cytoplasman har för uppgift i en cell.

🔍 Uppdrag 1 

🚦Quizz mot uppdrag 1 

Uppdrag 2: Vad påverkar en population (grupp med djur/växter som lever på ett visst ställe)

-Jag kan beskriva samspelet mellan ett djur och en växt genom att använda orden vatten, koldioxid, socker och syre i rätt sammanhang dvs jag vet hur fotosyntes och förbränning hänger ihop.
- Jag kan tolka ett diagram där man ser antalet djur över tid, där det ena djuret äter den andre. Jag kan sedan förutsäga hur linjerna ändras när det ena djuret ändras i antal.
-Jag kan resonera kring revir och fördelar och nackdelar med att leva i flock.
-Jag kan utifrån att jag tittar på ett djurs tänder veta om det lever av äta andra djur eller av att äta växter.

🔍 Uppdrag 2 
🚦 Quizz mot uppdrag 2 

Uppdrag 3: Överleva
- Jag vet att djur har olika strategier för att uthärda vintern tex går i ide, flyttar söderut eller uthärdar.
-Jag vet att om djuret består av flera celler så behöver det specialisera sina celler, dvs alla celler gör inte samma jobb.
-Jag kan ge exempel på olika strategier som djur kan ha för att skydda sig mot rovdjur.
-Jag vet varför det är bra tex för ARTEN rävar att det finns harar. Givetvis så är det inte bra för individen, men för arten som helhet så är det bra att det finns rävar.

🔍 Uppdrag 3
🚦 Quizz mot uppdrag 3

Genomgångar

- Jag kan rita upp en cell och beskriva dess delar
- Jag kan jämföra olika teorier om var livet uppstod
- Jag vet att det finns tre olika bevis för att evolutionen har ägt rum. Jag vet varför Darwin inte var omtyckt av kyrkan
-Vilka andra teorier (icke vetenskapliga) finns det om livets uppkomst och universums uppkomst?
-När uppstod atomerna som bygger upp vårt universum? Finn svar här 🔍 i tidningen Illustrerad vetenskap

📒 Genomgång 1 cellen, Cellen (version 2)
📒 Genomgång  2  teorier om livets ursprung, Genomgång Teorier om livets ursprung (version2)
📒 Genomgång 3 bevis för att evolutionen har ägt rum Bevis för evolutionen (version 2)










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.